Αρ. πρωτ.: οικ.2/83241/0025 - 9/11/2011 - Διευκρινίσεις επί των αριθ. 2/55608/0025/17.08.2011 και οικ. 2/64312/0025/12.09.2011 αποφάσεων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (προσωρινό πλαίσιο στήριξης
Αρ. πρωτ.: οικ.2/83241/0025 - 9/11/2011 - Διευκρινίσεις επί των αριθ. 2/55608/0025/17.08.2011 και οικ. 2/64312/0025/12.09.2011 αποφάσεων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (προσωρινό πλαίσιο στήριξης
ΘΕΜΑ: Διευκρινίσεις επί των αριθ. 2/55608/0025/17.08.2011 και οικ. 2/64312/0025/12.09.2011 αποφάσεων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (προσωρινό πλαίσιο στήριξης).
Με αφορμή ερωτήματα που υποβλήθηκαν στην Υπηρεσία μας αναφορικά με την εφαρμογή των αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 και οικ.2/64312/0025/12.9.2011 αποφάσεων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών σχετικά με την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου για τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της τρέχουσας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης από τα πιστωτικά ιδρύματα, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:
1. Στους δικαιούχους περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις όλων των εταιρικών μορφών και μεγεθών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριότητας και οι οποίες έχουν συσταθεί μέχρι τη δημοσίευση της αριθ. οικ. 2/55608/0025/17.8.2011 Υπουργικής Απόφασης (δηλ. μέχρι την 18-8-2011), υπό την προϋπόθεση ότι δεν είναι προβληματικές, σύμφωνα με τον ορισμό του άρθρου 5 της με αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 Υπουργικής Απόφασης.
Στους δικαιούχους δεν περιλαμβάνονται:
α. τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου καθώς και εκείνα τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και οι επιχειρήσεις στις οποίες συμμετέχει το Δημόσιο ή ανήκουν σε αυτό. Επίσης, εξαιρούνται τα νομικά πρόσωπα του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και οι ΟΤΑ και οι θυγατρικές αυτών.
β. οι εισηγμένες εταιρείες σε οργανωμένη αγορά σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν.3892/2010 (ΦΕΚ Α’189/4-11-2010) και το άρθρο 39 του Ν. 3871/2010 (ΦΕΚ Α’ 141/17-08-2010).
2. Επιχειρήσεις που δεν έχουν υπαχθεί στις αριθ. 2/49086/0025/14.7.2009 (ΦΕΚ Β 1396/14.07.2009) και 2/54979/0025/23.7.2009 (ΦΕΚ Β 1554/28.07.2009) Αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών δύνανται να αιτηθούν την υπαγωγή τους στο ΜΕΡΟΣ Α της αριθ. 2/64312/0025/12.9.2011 Απόφασης ενώ στις επιχειρήσεις στις οποίες χορηγήθηκαν δάνεια δυνάμει των αριθ. 2/49086/0025/14.7.2009 (ΦΕΚ Β 1396/14.07.2009) και 2/54979/0025/23.7.2009 (ΦΕΚ Β1554/28.07.2009) Αποφάσεων του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών παρέχεται η δυνατότητα να αιτηθούν την υπαγωγή τους στο ΜΕΡΟΣ Β της αριθ. 2/64312/0025/12.9.2011 Απόφασης.
3. Επιχειρήσεις στις οποίες είχαν εγκριθεί δάνεια με την εγγύηση του Ε.Δ. βάσει του προηγούμενου πλαισίου στήριξης, τα οποία όμως δεν εκταμιεύθηκαν, δύνανται να συμμετάσχουν στο ΜΕΡΟΣ Α της αριθ. 2/64312/0025/12.9.2011 Απόφασης, υπό την προϋπόθεση ότι θα προσκομίσουν στην Τράπεζα έγγραφη βεβαίωση από το Πιστωτικό ίδρυμα, για το οποίο είχαν λάβει την έγκριση, ότι το δάνειο δεν εκταμιεύθηκε. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί εκ των υστέρων ότι το δάνειο είχε εκταμιευθεί, έστω και μερικώς, η εγγύηση του Ε.Δ. προς την Τράπεζα που θα εισηγηθεί την υπαγωγή της επιχείρησης στο ΜΕΡΟΣ Α της αριθ. 2/64312/0025/12.9.2011 Απόφασης δεν θα ισχύει.
4. Η συμμετοχή των μεγάλων επιχειρήσεων στο παρόν πλαίσιο στήριξης (τόσο στο ΜΕΡΟΣ Α όσο και στο ΜΕΡΟΣ Β της αριθ. 2/64312/0025/12.9.2011 Απόφασης) θα αφορά μόνο δάνεια για επενδυτικούς σκοπούς.
5. Το εγκριθέν με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ποσό δανείου δύναται να χορηγηθεί από ένα ή περισσότερα πιστωτικά ιδρύματα, μετά από σχετική έγκριση του Γ.Λ.Κ.–Δ25, αλλά τα επιμέρους ποσά δανείων δεν δύνανται σε καμία περίπτωση να ξεπερνούν αθροιστικά το εγκριθέν ποσό.
6. Κατά την διάρκεια της παρεχόμενης εγγύησης, η εξόφληση του δανείου πραγματοποιείται σε ισόποσες εξαμηνιαίες χρεολυτικές δόσεις καταβλητέες την 30η Ιουνίου και την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους. Ως επιτόκιο ορίζεται το εκάστοτε ισχύον επιτόκιο της αγοράς για την κατηγορία της δανειοδότησης, για την οποία παρέχεται η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Κατ’ επέκταση, ο εκτοκισμός θα πραγματοποιείται εξαμηνιαία κατά τις ανωτέρω ημερομηνίες.
7. Με την καταβολή εκάστης δόσης του δανείου (30η Ιουνίου και 31η Δεκεμβρίου) καταβάλλεται συγχρόνως η προμήθεια ασφαλείας που αντιστοιχεί στο επόμενο εξάμηνο, η οποία υπολογίζεται επί του υπολοίπου του εγγυημένου από το Ελληνικό Δημόσιο κεφαλαίου. Σημειώνεται ότι κατά την εκταμίευση του δανείου παρακρατείται η αναλογούσα μέχρι την πρώτη δόση του δανείου προμήθεια ασφαλείας. Από το καταβαλλόμενο ποσό προς εξυπηρέτηση του δανείου, αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο κατά προτεραιότητα η προμήθεια ασφαλείας.
8. Το πιστωτικό ίδρυμα δύναται να αποδίδει συγκεντρωτικά στην Τράπεζα της Ελλάδος, σε πίστωση του ως άνω λογαριασμού του Δημοσίου, την προμήθεια ασφαλείας που καταβάλουν οι δανειολήπτριες επιχειρήσεις μέσω σχετικής αναλυτικής κατάστασης των δανείων στα οποία αφορά το αποδοθέν κάθε φορά ποσό προμήθειας από κάθε συγκεκριμένη επιχείρηση.
9. Σε περίπτωση μη καταβολής εκ μέρους της δανειολήπτριας επιχείρησης της οφειλόμενης προς το Ελληνικό Δημόσιο προμήθειας ασφαλείας, το πιστωτικό ίδρυμα οφείλει να ενημερώσει άμεσα εγγράφως την Υπηρεσία μας ως προς το ύψος της οφειλόμενης από την επιχείρηση προμήθειας.
10. Το πιστωτικό ίδρυμα στην αιτιολογημένη εισήγησή του για τη βιωσιμότητα και την πιστοληπτική ικανότητα κάθε επιχείρησης, βάσει του αιτήματός της για ένταξη στο προσωρινό πλαίσιο στήριξης, την οποία αποστέλλει στο Γ.Λ.Κ. - Δ25, προτείνει το ποσοστό της προμήθειας ασφαλείας, όπως αυτό υπολογίζεται στο Παράρτημα Α της αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 Υπουργικής Απόφασης, καθώς και το ποσοστό τυχόν έκπτωσης επί αυτής (για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις). Η πρόταση αυτή αξιολογείται από το Συμβούλιο Διαχείρισης και Αξιολόγησης της Εγγυητικής Ευθύνης του Ελληνικού Δημοσίου.
11. Με στόχο τη διευκόλυνση της πρόσβασης των επιχειρήσεων στην τραπεζική χρηματοδότηση και με απώτερο σκοπό την μείωση του κόστους δανεισμού, η αξιολόγηση από τα πιστωτικά ιδρύματα για τον προσδιορισμό της προμήθειας ασφαλείας, θα λαμβάνει υπόψη την ευνοϊκότερη δυνατή περίπτωση για τις επιχειρήσεις. Ειδικότερα, τα πιστωτικά ιδρύματα θα εισηγούνται στο Γ.Λ.Κ.-Δ25 με βάση τα κατωτέρω: κατ’ αντιστοιχία του Παραρτήματος Α της Υ.Α. 2/55608/0025/17.8.2011 για όλες τις επιχειρήσεις πιστοληπτικής διαβάθμισης πρώτης κατηγορίας (από ΑΑΑ έως Α-) το ανώτατο όριο προμήθειας ορίζεται σε 40 μονάδες βάσης, για όλες τις επιχειρήσεις πιστοληπτικής διαβάθμισης δεύτερης κατηγορίας (από ΒΒΒ+ έως Β-) το ανώτατο όριο προμήθειας ορίζεται σε 100 μονάδες βάσης και για όλες τις επιχειρήσεις πιστοληπτικής διαβάθμισης τρίτης κατηγορίας (από CCC και χαμηλότερες κατηγορίες) το ανώτατο όριο προμήθειας ορίζεται σε 380 μονάδες βάσης.
12. Κατά τον υπολογισμό της προμήθειας, είναι δυνατό τα πιστωτικά ιδρύματα να χρησιμοποιούν και άλλα συστήματα αξιολόγησης, εφόσον πραγματοποιήσουν αντιστοίχιση αυτών με το σύστημα αξιολόγησης του Παραρτήματος Α της αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 Υπουργικής Απόφασης.
13. Η κατάταξη των επιχειρήσεων ως μικρομεσαίων ή μεγάλων γίνεται με βάση την κοινοτική νομοθεσία (Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2003/361/ΕΚ) κατόπιν εξέτασης των στοιχείων της επιχείρησης από τα πιστωτικά ιδρύματα. Η κατηγορία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) αποτελείται από επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από 250 εργαζόμενους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα 50 εκατομμύρια ευρώ ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 43 εκατ. ευρώ.
14. Οι προβλεπόμενες εκπτώσεις επί της ετήσιας προμήθειας ασφαλείας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις εφαρμόζονται για μέγιστη περίοδο δύο ετών από τον χρόνο χορήγησης του δανείου. Αν η διάρκεια του εγγυημένου δανείου υπερβαίνει τα δύο έτη, για τα υπόλοιπα έτη εφαρμόζονται οι προμήθειες ασφαλείας που προβλέπονται στο Παράρτημα Α της αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 Υπουργικής Απόφασης, χωρίς έκπτωση.
15. Οι επιχειρήσεις που θα υπαχθούν στο ΜΕΡΟΣ Β της αριθ. οικ.2/64312/0025/12.9.2011 Υ.Α. θα επαναξιολογούνται από τα Πιστωτικά Ιδρύματα ως προς την πιστοληπτική τους διαβάθμιση για τον προσδιορισμό της καταβλητέας προμήθειας ασφαλείας. Για το μέρος του δανείου που δεν θα υπαχθεί στο ΜΕΡΟΣ Β της αριθ. οικ.2/64312/0025/12.9.2011 Υ.Α. θα εξακολουθήσει να ισχύει η προμήθεια ασφαλείας που είχε καθοριστεί αρχικά.
16. Το ετήσιο μισθολογικό κόστος της επιχείρησης και ο αριθμός των εργαζόμενων δηλώνεται από την αιτούσα επιχείρηση στο πιστωτικό ίδρυμα και συνοδεύεται από οποιοδήποτε σχετικό δικαιολογητικό προβλέπεται στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ) και την εργατική νομοθεσία. Ενδεικτικά:
α. για τις επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία Γ΄ κατηγορίας, το υπόλοιπο του λογαριασμού 60 του ΕΓΛΣ (ακαθάριστες αμοιβές και εργοδοτικές εισφορές), όπως αυτό προκύπτει από το ισοζύγιο του μηνός Δεκεμβρίου,
β. για τις επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία Β΄ κατηγορίας, τις μισθοδοτικές καταστάσεις του έτους ή/και και από το Έντυπο Ε3 της χρήσης,
γ. πρόσφατη βεβαίωση της Επιθεώρησης Εργασίας για το σύνολο των απασχολούμενων ή την ετήσια κατάσταση προσωπικού θεωρημένη από την Επιθεώρηση Εργασίας, συνοδευόμενη από τις τυχόν μεταβολές ή/και την τελευταία μισθοδοτική κατάσταση, για τα έτη που προβλέπονται στις σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις.
17. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 υπουργική απόφαση, οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλουν μέχρι 30-11-2011 το αίτημά τους στα πιστωτικά ιδρύματα. Μετά την ως άνω αίτηση, τα πιστωτικά ιδρύματα εφόσον εγκρίνουν το αίτημα, αποστέλλουν στο Γ.Λ.Κ.-Δ25 το ταχύτερο δυνατό αιτιολογημένη εισήγηση για τη βιωσιμότητα και την πιστοληπτική ικανότητα της επιχείρησης, η οποία αξιολογείται από το Συμβούλιο Διαχείρισης και Αξιολόγησης της Εγγυητικής Ευθύνης του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο και αποφασίζει για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου και τους όρους αυτής. Για τη δανειοδότηση της επιχείρησης από άλλο πιστωτικό ίδρυμα θα πρέπει να ακολουθηθεί εκ νέου η ως άνω περιγραφόμενη διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι δανειακές συμβάσεις θα πρέπει να καταρτισθούν και να υπογραφούν μέχρι την 31.12.2011. Η εκταμίευση των νέων δανείων δύναται να πραγματοποιηθεί εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος και πάντως όχι μετά την 1.7.2012. Σε περίπτωση που μέχρι την 1.7.2012 δεν έχει εκταμιευθεί το εγκριθέν δάνειο, η εγγύηση του Ε.Δ. παύει να ισχύει.
18. Το πιστωτικό ίδρυμα στην αιτιολογημένη εισήγησή του για τη βιωσιμότητα και την πιστοληπτική ικανότητα κάθε επιχείρησης, την οποία αποστέλλει στο Γ.Λ.Κ. - Δ25, υποχρεούται να αναφέρει τους βασικούς όρους δανειοδότησης της επιχείρησης (όπως επιτόκιο, περιθώριο επιτοκίου, έξοδα φακέλου κλπ). Στο πλαίσιο των ανωτέρω αποφάσεων του ΥΠ.ΟΙ.Κ., εφιστούμε την προσοχή σας στο ότι το Ειδικό Έντυπο του ΓΛΚ συνυπογράφεται από την Τράπεζα, κατά την υποβολή του από την επιχείρηση, βάσει των προσκομιζόμενων και των δηλωθέντων από την επιχείρηση στοιχείων. Η Τράπεζα αποστέλλει στο ΓΛΚ το έντυπο της αίτησης μαζί με την αιτιολογημένη εισήγησή της, για την οποία φέρει αποκλειστική ευθύνη. Μαζί με τα ανωτέρω αποστέλλονται υποχρεωτικά και οι δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της τριετίας 2008-2010 (για επιχειρήσεις Γ’ κατηγορίας) ή τα έντυπα Ε3 (για επιχειρήσεις Β’ κατηγορίας) ή τα εκτιμώμενα οικονομικά στοιχεία για τα 2 πρώτα έτη λειτουργίας (εάν πρόκειται για νεοσύστατες επιχειρήσεις –δηλ. για επιχειρήσεις που ιδρύθηκαν από 1.1.2010 μέχρι 18.8.2011).
19. Οι επιχειρήσεις, κατά την υποβολή του αιτήματός τους, θα πρέπει να προσκομίζουν στην Τράπεζα όλα τα δικαιολογητικά που η Τράπεζα κρίνει απαραίτητα για τον έλεγχο των δηλωθέντων από την επιχείρηση στοιχείων και την αξιολόγηση της επιχείρησης. Στα δικαιολογητικά θα πρέπει απαραίτητα να περιλαμβάνεται πρόσφατο πιστοποιητικό από το οικείο Πρωτοδικείο το οποίο να βεβαιώνει ότι η επιχείρηση δεν έχει υπαχθεί και ούτε έχει υποβάλει αίτηση για να υπαχθεί στις διατάξεις του Πτωχευτικού Κώδικα, όπως ισχύει (διατάξεις περί πτώχευσης-εκκαθάρισης και διατάξεις περί συνδιαλλαγής/εξυγίανσης). Επιχειρήσεις οι οποίες έχουν υπαχθεί ή έχουν κάνει αίτηση για να υπαχθούν στη διαδικασία συνδιαλλαγής/εξυγίανσης του Ν.3588/2007 όπως αντικαταστάθηκε με τον Ν.4013/2011, δεν δύνανται να συμμετέχουν στο παρόν πρόγραμμα στήριξης επιχειρήσεων.
20. Κατά την εκταμίευση του δανείου οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να προσκομίσουν στην Τράπεζα πρόσφατο (των τελευταίων 5 εργάσιμων ημερών προ της εκταμίευσης) Πιστοποιητικό Πρωτοδικείου το οποίο να βεβαιώνει ότι η επιχείρηση δεν έχει υπαχθεί και ούτε έχει υποβάλει αίτηση για να υπαχθεί στις διατάξεις του Πτωχευτικού Κώδικα, όπως ισχύει (διατάξεις περί πτώχευσης-εκκαθάρισης και διατάξεις περί συνδιαλλαγής/εξυγίανσης). Εάν στο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από τη χορήγηση της εγγύησης του Ε.Δ. μέχρι την εκταμίευση του δανείου προκύψουν ενδείξεις με βάση τις οποίες η επιχείρηση θα μπορούσε να θεωρηθεί προβληματική, τα Πιστωτικά Ιδρύματα υποχρεούνται να ενημερώσουν εγγράφως την Υπηρεσία μας.
21. Προς εξασφάλιση των συμφερόντων της Τράπεζας και του Ελληνικού Δημοσίου ως εγγυητή, η Τράπεζα στην αιτιολογημένη εισήγησή της προτείνει ασφάλειες ενοχικής ή/και εμπράγματης φύσης (ενέχυρο-υποθήκη). Ειδικότερα, στην περίπτωση λήψης εμπράγματων εξασφαλίσεων επί ακινήτων, αναγράφεται και η εμπορική αξία των ακινήτων, όπως αυτή προκύπτει από πρόσφατη (τελευταίας διετίας προ της δημοσίευσης της αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 Υπουργικής Απόφασης) εκτίμηση της τράπεζας. Σημειώνεται ότι η επάρκεια των εξασφαλίσεων αξιολογείται από το πιστωτικό ίδρυμα σύμφωνα με τη συνήθη τραπεζική πρακτική.
22. Αναφορικά με το ύψος και το είδος των εμπράγματων ασφαλειών, το πιστωτικό ίδρυμα στην αιτιολογημένη εισήγησή του θα στοιχειοθετεί σχετική πρόταση για το σύνολο του δανείου με βάση τα συνήθη τραπεζικά κριτήρια.
23. Σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ΕΕ C14/2008, ως συνήθεις εξασφαλίσεις θα πρέπει να νοείται το επίπεδο των εξασφαλίσεων που απαιτείται συνήθως από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για την εγγύηση των δανείων τους. Το επίπεδο των εξασφαλίσεων μπορεί να μετρηθεί ως ζημία σε περίπτωση αθέτησης υποχρεώσεων (ΖΑΥ), η οποία είναι το αναμενόμενο ποσοστό ζημίας σε σχέση με την έκθεση του οφειλέτη, λαμβάνοντας υπόψη τα ανακτήσιμα ποσά από τις εξασφαλίσεις και το ενεργητικό της πτωχευτικής περιουσίας. Κατά συνέπεια, η ΖΑΥ είναι αντιστρόφως ανάλογη της ποιότητας των εξασφαλίσεων. Θεωρείται ότι «υψηλές» εξασφαλίσεις σημαίνουν ΖΑΥ κατώτερη ή ίση με το 30%, «συνήθεις» εξασφαλίσεις, ΖΑΥ μεταξύ 31% και 59% και «χαμηλές» εξασφαλίσεις, ΖΑΥ υψηλότερη ή ίση με το 60%.
24. Όσον αφορά στη σώρευση ενισχύσεων, η επιχείρηση υποχρεούται να υποβάλει στο πιστωτικό ίδρυμα υπεύθυνη δήλωση αναφορικά με προηγούμενες ενισχύσεις που έχει λάβει την τελευταία πενταετία πριν τη δημοσίευση της αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 Υπουργικής Απόφασης.
25. Η υποχρέωση των επιχειρήσεων να μην προβούν σε μείωση των θέσεων εργασίας τους για χρονικό διάστημα δύο ετών αφορά στον αριθμό των εργαζόμενων στην επιχείρηση κατά την εκταμίευση του δανείου. Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλουν στα Πιστωτικά Ιδρύματα κατά την εκταμίευση του δανείου υπεύθυνη δήλωση για τον αριθμό του απασχολούμενου προσωπικού και ετησίως, για το διάστημα των δύο ετών, το έντυπο Ε7. Σε περίπτωση μείωσης του αριθμού των εργαζομένων για οποιονδήποτε λόγο θα πρέπει να ενημερωθεί άμεσα η Υπηρεσία μας, προκειμένου να προβεί σε περαιτέρω ενέργειες. Μείωση προσωπικού δεν νοείται όταν η αποχώρηση προκύπτει από συνταξιοδότηση ή από άδεια λοχείας. Για οποιοδήποτε άλλο λόγο, εάν τα άτομα δεν αντικατασταθούν με νέα άτομα μέσα στο έτος, η επιχείρηση αυτομάτως θα επιβαρύνεται με το ανώτατο ποσοστό προμήθειας, ήτοι 3.8%, και οι επιχειρήσεις που ήδη επιβαρύνονται με το ανώτατο ποσοστό προμήθειας 3,8% θα επιβαρύνονται με 1% επιπλέον, ήτοι συνολικά προμήθεια ασφαλείας 4,8%.
26. Από τις αριθ. 2/55608/0025/17.8.2011 και 2/64312/0025/12.9.2011 Αποφάσεις δεν προκύπτει ότι το Ελληνικό Δημόσιο παραιτείται από το δικαίωμα προβολής της ένστασης της διζήσεως.
27. Το δάνειο είναι δυνατόν να έχει διάρκεια μεγαλύτερη των δέκα ετών, ωστόσο η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου έχει περιορισμένη μέγιστη διάρκεια δέκα ετών.
28. Το εγγυημένο ποσό του δανείου καθίσταται ληξιπρόθεσμο και απαιτητό όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις που προσδιορίζονται στις ως άνω Υπουργικές Αποφάσεις.
29. Σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 2β του ν. 2322/1995, δεν είναι δυνατή η παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου σε ομολογιακά δάνεια επιχειρήσεων. Τα δάνεια για τα οποία παρέχεται η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου δύνανται να χορηγούνται και από κοινοπραξία τραπεζών.
30. Η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου δεν καλύπτει την εισφορά του ν. 128/1975.
31. Για τα δάνεια που θα υπαχθούν στο ΜΕΡΟΣ Β της αριθ. οικ.2/64312/0025/12.9.2011 Απόφασης, τα Πιστωτικά Ιδρύματα υποχρεούνται να διασφαλίσουν ότι θα διατηρηθούν οι υφιστάμενες ενοχικές και εμπράγματες εξασφαλίσεις επιλέγοντας τον προσφορότερο τρόπο υλοποίησης (νέα αυτοτελής δανειακή σύμβαση ή νέος δανειακός λογαριασμός υπό την υφιστάμενη δανειακή σύμβαση). Εξυπακούεται ότι σε κάθε δανειακή σύμβαση θα υπάρχουν μόνο εγγυημένοι από το Ε.Δ. δανειακοί λογαριασμοί.
32. Αναφορικά με τα δάνεια του ΜΕΡΟΥΣ Β της αριθ. οικ.2/64312/0025/12.9.2011 Απόφασης, τα Πιστωτικά Ιδρύματα υποχρεούνται στην εισήγησή τους να αναφέρουν αναλυτικά το ενήμερο και το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο του υφιστάμενου δανείου καθώς και τους τυχόν ανεξόφλητους τόκους.
Για περαιτέρω διευκρινίσεις σχετικά με τις ανωτέρω Υπουργικές Αποφάσεις τα πιστωτικά ιδρύματα παρακαλούνται όπως απευθύνονται εγγράφως στην 25η Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών
Φίλιππος Σαχινίδης
Ακριβές αντίγραφο
Ο προϊστάμενος της διεκπεραίωσης